România a trecut oficial în 2023 de borna simbolică de 1.000 de kilometri de șosele de mare viteză – autostrăzi și drum expres. În total, la final de an dacă tragem linia, vor fi dați în trafic circa 81 de kilometri noi, însă la stadiul de „muzeu” – adică tronsoane gata dar nefolosite încă, mai punem alți circa 15 kilometri pe A0. De altfel, aici vine și principalul eșec: deși politicienii au promis că vor fi gata două loturi întregi pe partea de sud, pe final de an abia dacă va fi gata doar o porțiune.
Față de previziunilede acum un an, anul 2023 s-a dovedit a se încadra în scenariul realist. Circa 81 de kilometri – 49 de km de autostradă și 32 km de drum expres – vor fi într-un final deschiși traficului. Cert e că România a depășit borna simbolică de 1.000 de kilometri de autostradă și drum expres, iar anul 2024 ar putea aduce mai multe inaugurări etapizate.
- Ce proiecte vor fi finalizate aproape cu certitudine în 2024 (scenariul realist): A0 Sud Lotul 1 (16,93 km) și restul de 6,3km din Lotul 2 / 4,6 km de autostradă (+4,6km drum de legătură) pe A7 Buzău – Focșani Lot 1 / 11 km pe A7 Buzău – Focșani, Lot 4 / 32 km pe Dex12 Craiova – Pitești, Lot 4 / 13 km pe DEx16 legătura A3 cu centura Oradea. TOTAL: 84 km
În 2024 primele inaugurări de autostradă ar trebui să vină tot pe Autostrada Bucureștiului autostrada de centură A0 a Capitalei.
Restul tronsonului 2 rămas nedeschis, la pachet cu Lotul 1 până la A2 ar duce la o continuitate de trafic pe Autostrada de Centură măcar de la Autostrada Soarelui până la DN6 spre Alexandria.
În același timp, pe A0 Nord ar trebui să înceapă construcția chinezii de la CCECC pe Lotul 3, iar prioritate absolută ar trebui să fie nodul rutier cu DN2 și cei doi kilometri până la „muzeul” finalizat de UMB spre A3.
În paralel, încep să curgă termenele de finalizare pe primele tronsoane din Autostrada „Moldovei” A7. Astfel, în 2024 UMB ar trebui să finalizeze și să dea în trafic primul tronson din A7 Buzău – Focșani (4,6 km autostradă + 4 km drum de legătură). Și tot UMB ar trebui să dea gata și Tronsonul 4 lângă Focșani – circa 11 km.
Cu puțin noroc și cu o mobilizare cu care UMB ne-a obișnuit în ultimii ani, am putea vedea și deschideri înainte de termen pe restul loturilor de mijloc de pe A7 Buzău – Focșani, circa 31 km pe Lotul 2 și 36 km pe Lotul 3.
Într-un scenariu absolut optimist, pe A7 am mai putea vedea deschideri pe primele două loturi de pe Ploiești – Buzău – 21 km între Dumbrava (A3) și Mizil și 28,35 km între Mizil și Pietroasele.
Întregul articol despre harta interactivă a autostrăzilor din România poate fi citit pe : hotnews.ro.