Marile lanțuri de magazine ar putea fi închise în weekend sau ar putea funcționa după un program redus. Asta după ce micii comercianți autohtoni s-au plâns de vânzări extrem de reduse mai ales sâmbăta și duminica, atunci când românii pleacă în valuri la hipermarket. Propunerea se află deja pe masa Guvernului și nu ar fi exclus să devină lege. Deși, recunoaște premierul Ciolacu, decizia nu va fi deloc una ușoară. Iar asta pentru că impactul, spun specialiștii consultați de „Adevărul”, va fi unul negativ, atât din punct de vedere economic, cât și social.
În timp ce în supermarketuri, la sfârșit de săptămână, nu ai loc să arunci un ac, iar în goana după cumpărături clienții se calcă pur și simplu în picioare, în magazinele mici, de cartier, bate vântul. Iar asta nu se întâmplă de ieri, de azi, căci noi avem un comportament atipic față de cei din afară: mergem la cumpărături la sfârșit de săptămână, stăm prin mall-uri cu orele și ne aprovizionăm de parcă ne-am pregăti pentru un cataclism, scrie adevărul.ro
Hipermarketul, între aprovizionare și mod de relaxare
De ce shoppingul de weekend a ajuns pentru unii un adevărat ritual de la care nu se abat sub nicio formă?„După comunism, ne-am grăbit să consumăm pentru a acoperi golul resimțit, pentru a recupera terenul pierdut”, explică pentru „Adevărul” sociologul Dan Petre. „Pe de altă parte, avem și un acces foarte facil la hipermarket și la supermarket, căci multe dintre aceste magazine mari sunt în oraș, deschise în fiecare zi, de dimineața până seara târziu”, mai spune expertul.
Cumpărăm mâncare, dar ne oprim și la o terasă din mall, la un restaurant, poate vedem chiar un film sau mergem cu copilul la locul de joacă. Nu mai spunem că putem da o raită și prin magazinele de îmbrăcăminte și încălțăminte. Vorbim, prin urmare, despre un confort cu care oamenii s-au obișnuit și, spune sociologul, nu vor fi deloc fericiți dacă li se va lua această mică mare bucurie.
Un alt motiv pentru care românii iau cu asalt în weekend marile magazine este faptul că nu au timp când s-o facă în cursul săptămânii. Vorbim despre o obișnuință adânc înrădăcinată în comportamentul nostru ca și consumatori, iar pe de altă parte și despre o nevoie cât se poate de reală.
Analistul economic Adrian Negrescu este de părere că un astfel de obicei de consum nu poate fi schimbat brusc, peste noapte.
„Să restricționezi accesul românilor la marile magazine înseamnă să limitezi, practic, vânzările, cu consecințe pe măsură: scăderi de vânzări, scăderi de taxe și impozite către statul român. Asta, dincolo de disconfortul creat marii majorități a populației”, a explicat specialistul. Retailul, mai spune analistul, este unul dintre cei mai contributori la bugetul de stat în ceea ce privește taxele și impozitele. „Dacă noi luăm măsuri care să le limiteze dezvoltarea și activitatea, efectele vor fi negative”.
Cât despre concurența între marile și micile magazine, Adrian Negrescu este de părere că ar trebui să existe aceleași reguli pentru toată lumea.
Dacă statul va interveni cu bocancii în industria de retail printr-o măsură atât de aberantă și fără niciun fel de justificare economică, continuă expertul, marile lanțuri de magazine vor încetini motoarele dezvoltării. „Se va limita deschiderea de noi magazine, dezvoltarea per ansamblu, creșterea salariilor angajaților… tot ce ține de ofertă de produse și servicii, toate acestea ar putea avea de suferit. Legea aceasta nu are nicio șansă să treacă pentru că este discriminatorie și ar avea numai efecte negative pentru economie, inclusiv pentru bugetul de stat”, conchide expertul.