La 1 decembrie 2023, România nu are nicio autostradă care să lege provinciile istorice și nicio magistrală CFR complet modernizată între Muntenia, Moldova și Transilvania, dar la 105 ani de la Marea Unire, Ministerul Transporturilor a reușit să semneze contracte pentru toate cele cinci loturi ale Autostrăzii Sibiu-Pitești și secțiunea lipsă din A 1 Lugoj-Deva respectiv toate cele 13 loturi din PNRR pentru Autostrada Moldovei A 7 Ploiești-Pașcani, primul drum de mare viteză care va uni două provincii istorice.
Pe calea ferată, radiografia infrastructurii arată o întârziere și mai mare cauzată de lipsa de interes, înțelegere și perspectivă pentru transportul feroviar a celor care au condus în ultimele trei decenii Ministerul Transporturilor. Cu excepția Magistralei 800 București-Constanța și a tronsoanelor Sighișoara -Curtici (M 200) trenurile nu ating 160 km/h. pe nicio linie, iar Moldova și Oltenia nu au contracte semnate pentru lucrări de reabilitare (CFR a ratat licitațiile pentru Craiova-Caransebeș), iar pe M 500 București-Suceava, de-abia s-a scos la licitație un tronson din Suceava. Practic de la București spre Brașov, Iași sau Timișoara viteza trenurilor nu a crescut, ci a scăzut ca urmare a numeroaselor restricții de viteză de după 89.
Autostrada Moldovei, termen de finalizare noiembrie 2025
Cu excepția lotului 3 (Pietroasele-Buzău) al cărui contract a fost semnat pe 22 noiembrie, de la Ploiești la Pașcani se lucrează pe 305 km, iar progresul pe șantier este cuprins între 1 % și 34 %. Asocierile Pizzarotti-Retter și Trace-Coni vor termina primele două loturi de pe A 7 în a doua parte a anului viitor, dar semnele de întrebare sunt pentru loturile UMB. De exemplu, la aproape 10 luni de la semnarea contractului și alte șase de la intrarea în șantier (2 mai 2023) între Bacău și Pașcani, procentele sunt cuprinse între 1 și 3 %, iar termenul de finalizare este noiembrie 2025. Totodată, între Focșani și Bacău CNAIR raportează un progres cuprins între 2 și 14,5 %. UMB a depus ofertă pentru lotul de 41 km. cu tunelul Meseș și nu este exclus să participe la licitații pentru alți aprox. 100 de kilometri pe A 7 Pașcani-Suceava-Siret, prin urmare este (cel puțin) la capacitate maximă.
Autostrada Nordului și Autostrada A 13 Brașov-Bacău
Drumul de mare viteză Baia Mare-Dej-Bistrița-Suceava, o altă legătură a Moldovei cu Transilvania este în diferite etape de realizare a studiului de fezabilitate/proiect tehnic și ar trebui să asigure legătura între Drumul Expres Oar-Satu Mare și Autostrada Moldovei Pașcani-Suceava-Siret. Pentru A 13 Brașov-Bacău, la a treia licitație, CNAIR a primit trei oferte pentru studiu de fezabilitate și proiect tehnic, dar întârzie desemnarea câștigătorului.
Sursa:economedia.ro